kolmapäev, 14. oktoober 2015

Helifaili loomine

 
1) Millest ja kuidas tekkis idee?
Idee tekkis sellest, et 2. klassi inimeseõpetuses oli teema õnnetustest ja telefoninumbri 112 kaudu abi kutsumine. Seega tekkiski mõte, et võiks koos õpilastega ise salvestada erinevaid hädaabikõnesid. Lingilt saabki kuulata kolme kõne. Need on kõik erinevad ning õpilaste ülesanne on neid üksteise järel kuulata ning seejärel koos õpetajaga arutleda, millise kõne järel on abivajajat kõige lihtsam abistada.
Viimase kõne järel on hea rääkida sellest, et hädaabi telefon on abivajajatele ning niisama sinna ei helistata.
Teise kõne järel on oluline üle korrata, mida häirekeskusesse helistades meeles peab pidama (aadressi ütlemine, ootele jäämine jne).
Kuna olen 3. klassi klassijuhataja, oli kohe tahtmine salvestada see koos oma õpilastega. Proovida said kõik soovijad, kuid ühiselt valisime kolm õpilast, kes õpetajaga peale tunde seda tegema pääsesid.
2) Mis oli heliklipi juures kõige keerulisem? Kas oli üllatavaid momente? Õppisid midagi uut? (Ilmtingimata ei pea see olema tehniline kogemus, võibolla õppisid midagi enda kohta).
Broneerisin töö juures diktofoni ning läksime kolme õpilasega vaiksesse klassiruumi. Õpilased said väljamõeldud tekstid ette ja enne harjutasime paar korda läbi. Kõik kolm õpilast oma sõnade kohaselt enne heli salvestamist "pabistasid", nii et veidi aega läks nende lohutamiseks, et kõike saab kustutada ja uuesti teha.
Salvestama hakates sai diktofoni aku tühjaks ning appi tuli võtta nutitelefon. Üllatavalt ruttu saime hea materjali salvestatud ja kuulasime õpilastega üle.
Edasine oli veidi keerulisem. Audacity installimisel esines veidi probleeme ning parasjagu aega võttis ka nelja salvestise kokku lõikamine (3 hädaabikõnet ning eraldi salvestatud telefoni hargile viskamise heli "tuut-tuut-tuut").
Alguses ei tahtnud Audacity faile tunnistada ning nad tuli dBpoweramp Music Converteriga Wav failideks ümber konvertida. Samas teise arvutiga tööd jätkates seda vaja ei olnud. Ilmselt tähendab see seda, et oleneb, mis arvutisse eelnevalt intsallitud on. Igal juhul sai helifail Audacityga valmis ning laadisin selle Soundcloudi üles.
Kui ma seda ise kuulasin, siis avastasin, et ma susistan s-tähte väga teravalt. Üldse on oma häält võõras kuulata.
Õppisin sellest tegemise protsessist seda, et peaksin õpetajana rohkem lastega selliseid asju tegema. Seda enam, et telefonides on salvestamise võimalus olemas ning õpilased saaksid kasutada oma seadmeid.
3) Mis on sinu hinnang heli (kui ühe meediumi) kasutamisel õppetöös? 
Heli kasutamine õppetöös teeb õppetunni esiteks vaheldusrikkamaks. Kuulamisülesanded, meeleolu loomine, luuletuste kuulamine, muusikapala järgi joonistamine jne. See kõik õpetab kuulama ja olulist infot otsima kuulamise järgi.
Mulle endale meeldib heli õppetöös kasutada ja eriti põnev on näha õpilaste reageeringut ja näoilmeid selle juures. Õnneks on paljude õppematerjalide juures ka CD, kust kuulamisülesandeid kuulata ning internetivõimalused.
Peale selle ülesande tegemist lisandub ka võimalus ise kuulamisülesandeid luua ja rakendada helifailide loomisse ka õpilasi.
 

1 kommentaar:

  1. Väga põnevalt lahendatud ülesanne ja tunnustan, et kaasasid õpilasi kohe ülesande lahendamise juures.

    VastaKustuta