kolmapäev, 30. september 2015

Autoriõigus. Küsitlusvormid

Autoriõigus

1) Mis on sinu intellektuaalne omand?

Intellektuaalne omand on minu loometöö tulemusel tekkinud vara. Intellektuaalne omand  kui institutsioon hõlmab õiguslikult kaitstavaid loometöö tulemusi, millega saab nagu asjadega tehinguid teha ja õiguste kaitseks vastavalt õigusaktidele välja astuda.

Intellektuaalne omand sisaldab õigusi näiteks seoses kirjandusteostega, kunstiteostega, avatuste ja leiutistega.

2) Nimeta teoseid, mille autor sina oled? Kuidas oma teoseid autoriõigusega kaitsed? Mida pead selleks tegema?

Mina olen kirjandus-, kunsti või teadusteoste autor, mille olen ise loonud. Teose loomise momendist tekib sellele autoriõigus.

Autoriõigus on originaalteoste autoritele antud õiguste kogum, mis laiemas tähenduses hõlmab ka autoriõigusega kaasnevaid õigusi. Autoriõigusega kaitstakse ka arvutiprogramme kui kirjalikke teoseid ning andmebaase kui teoste või informatsiooni kogumikke. Autoriõigus tekib automaatselt teose loomise hetkel ja õiguste tekkimiseks ei pea seda kuidagi registreerima või märgistama, piisab teose signeerimisest enda nimega.

3) Mida tähendab avatud sisulitsents ja kus, kuidas seda kasutatakse?

Kõige tuntumaks avatud sisulitsentsiks on Creative Commons litsentsid. Nende taga on samanimeline mittetulundusühing, mis asutati 2001. aastal Ameerika Ühendriikides. Creative Commons’i puhul ei ole tegemist mitte ühe litsentsiga, vaid kuuest erinevate piirangutega litsentsist koosneva litsentsiperekonnaga.

Avatud sisuks loetakse selliseid artikleid, pilte, heli- ja videoklippe, mida kasutajad võivad vabalt kopeerida ja muuta. Seejuures on oluline, et muudetud materjali samadel tingimustel edasi jagataks. Kopeerimise ja muutmise lubamine kuulub autori varaliste õiguste hulka ning lihtsaim viis seda teha on avaldada oma materjal koos sobiva avatud sisulitsentsiga.

Avatud sisulitsent on välja töötatud autorite jaoks, kes ei soovi oma materjali anda teiste käsutusse päris ilma igasuguse piiranguta.

3) Miks on oluline õppetöös autoriõigust silmas pidada?

Kui me kopeerime kas osaliselt või täielikult võõra teose ja esitame seejärel tulemuse enda teosena, siis on tegemist plagiaadiga. Kuna tänapäeval on Internetist võimalik leida palju erinevat materjali, siis näiteks koolis õpilased otsivad teemakohase töö /essee või referaadi/ internetist ning esitavad selle õppejõule oma tööna - tegemist on plagiaadiga , mis on õigusvastane tegu ning seetõttu karistatav. (http://www.hkhk.edu.ee/autorioigus/plagiaat.html)

4) Millistel tingimustel võid ilma autori käest nõusolekut küsimata ja tasu maksmata tema teoseid kasutada?

Avalike teoste hulka kuuluvad kõik autoriõigusega kaitsmata teosed, mis on seetõttu vabalt kasutatavad ilma autorilt luba küsimata ning tasu maksmata. Teos on avalik, kui autoriõiguse kehtivuse tähtaeg lõpeb või sellele ei laienegi autoriõiguse kaitse (nt päevauudised, rahvaloominguteosed, kohtulahendid, õigusaktid jne).

5) Too näide (õpiülesanne), kuidas selgitaksid autoriõigust I kooliastmes?

I kooliastmes olen õpilastele autoriõigustest rääkinud siis, kui nad ise on pidanud tegema internetimaterjali või raamatute abil midagi – näiteks loodusõpetuses seene kirjeldus või planeedi tutvustus. Olen palunud panna töö lõppu kasutatud allikad ehk kohad, kust on õpilane materjali leidnud, sest ta kasutab töös kellegi koostatud materjali.

Kui õpilane on ise loonud jutukese või luuletuse ja sellel on tema nimi, siis on tema selle autor. Kui keegi kasutab tema jutukest või loodud luuletust, peab viitama ka autorile.


Veebipõhine tagasiside, testid ja küsitlusvormid (GForms)

Lõin GoogleFormsis lastevanemate rahuloluankeedi ning see sisaldab erinevaid küsimuste tüüpe.
http://goo.gl/forms/0ez1klVu3y

Õpilastega saaks Google vorme kasutada tagasisidestamiseks õpetajale. Samuti kasutatakse neid uurimistööde ankeetide loomisel. GoogleFormsi abil saaks luua ka näiteks algklassidele lugemisteste, kus nad peavad valikvastuste hulgast õigele linnukese ette tegema. Selline test võib olla kas arvutis/tahvlis tehtav või ka õpetaja poolt loodud ja välja prinditud. GoogleFormis sellist testi teha on lihtsam kui Micosoft Wordis ning näeb kujunduselt kindlasti parem välja.

Hariduses üldiselt saab Google vorme kasutada lastevanemate tagasiside andmiseks, mis viib koolielu parendamiseni ning muude andmete kogumiseks. Samuti ka õpetajate töö ja asutusega rahulolu uurimiseks. Meie koolis uuritakse selliste vormidega ka õpetajate arvamust, kui valitakse aasta kolleegi vms.

1 kommentaar:

  1. Avalike teoste käsitlus õige, aga siin on üks võlusõna veel. Haridusvaldkond. Õppimise ja õpetamise eesmärkidel on samuti rohkem lubatud :)

    VastaKustuta